навсякъде
справочник
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
 

Спектър Авто

Arteon и Arteon Shooting Brake представя новата гама от двигатели

2021-02-02 0

Arteon и Arteon Shooting Brake представя новата гама от двигатели

Обновената гама на Arteon и Arteon Shooting Brake ще се предлага с общо три бензинови двигателя с турбокомпресор (TSI), два турбодизелови двигателя (TDI) и една версия с plug-in хибридно задвижване (eHybrid). TSI агрегатите развиват максимална мощност 140 кВт (190 к.с.) и 206 кВт (280 к.с.), а от пролетта на тази година двигателят TSI във версиите R ще предлага 235 кВт (320 к.с.). Във варианта еHybrid се използва TSI с максимална мощност 115 кВт (156 к.с.), който се допълва от тягов електродвигател с мощност 85 кВт (115 к.с.). Дизеловите TDI агрегати са на разположение във варианти със 110 кВт (150 к.с.) и 147 кВт (200 к.с.). Всички двигатели се характеризират с висока енергийна ефективност, ниски нива на емисиите и висок въртящ момент.

Arteon eHybrid с plug-in хибридно задвижване

Изцяло електрическо задвижване в ежедневните пътувания. Arteon eHybrid и Arteon Shooting Brake eHybrid развиват максимална скорост от 222 км/ч и обединяват предимствата на електрическата мобилност и възможностите на подходящите за пътуване на дълги разстояния автомобили в едни от най-ефективните модели от бизнес класа. И двете версии eHybrid дават възможност на по-голямата част от клиентите да изминават обичайните разстояния в ежедневието с изцяло електрическа енергия. Plug-in хибридното задвижване при Arteon eHybrid и Arteon Shooting Brake eHybrid развива максимална системна мощност от 160 кВт (218 к.с.), а сумарният максимален въртящ момент достига 400 Нм. Тяговият електродвигател е интегриран в компактен общ модул заедно със специално проектираната за това приложение 6-степенна предавателна кутия DSG с два съединителя (DQ400e), който на свой ред е свързан директно с напречно разположения отпред двигател TSI. Новите plug-in хибридни версии на Arteon използват предно предаване и предлагат три различни хибридни режима на движение - E-MODE (движение на изцяло електрическа тяга), Hybrid (автоматично превключване между електромотора и двигателя TSI) и GTE (спортен режим на шофиране с използване на пълната мощност на системата).

Нулеви локални емисии при потегляне. Концепцията на plug-in хибридното задвижване е проектирана така, че Arteon eHybrid и Arteon Shooting Brake eHybrid да стартират и потеглят в изцяло електрически режим E-MODE при наличие на достатъчно заряд в акумулаторната батерия (с изключение на случаите с температура на батерията под -10° C). Благодарение на сравнително голямата батерия с енергиен капацитет 13 кВтч, комбинираният пробег на изцяло електрическа тяга според изискванията на WLTP достига до 59 километра при версията Fastback и до 57 километра при Shooting Brake. Това означава, че много потребители могат да покрият пътуванията на среднодневни разстояния с използване на изцяло електрическа енергия и съответно с нулеви локални емисии. Максималната скорост на хибридните версии на Arteon в изцяло електрически режим E-MODE е до 130 км/ч – при превишаването й, Fastback и Shooting Brake преминават автоматично в хибриден режим. При него тяговият електродвигател  работи в подкрепа на високоефективния TSI двигател, а комбинацията от електродвигател и двигател с вътрешно горене дава възможност за постигане на изключително висока мощност в хибриден режим, тъй като електромоторът изпълнява ролата на своеобразен "booster", който улеснява ефективното покриване на пиковите натоварвания. И двете eHybrid версии изпълняват класическия спринт от 0 до 100 км/ч в рамките на едва 7,8 секунди. Водачът може по всяко време да превключи и ръчно в изцяло електрически режим на движение с помощта на бутона за директен достъп E-MODE вляво от лоста на DSG трансмисията на централната конзола или от сензорния екран на инфотейнмънт системата. Общият автономен пробег е извънредно впечатляващ и при двете версии eHybrid - 940 километра при версията Fastback и 905 километра при новия Shooting Brake.

Нулеви локални емисии при пристигане. Благодарение на възможността за лесно индивидуално конфигуриране на хибридния режим на движение, системата eHybrid е в състояние да съхрани достатъчно електроенергия в акумулаторната батерия дори при по-дълги пътувания и така да даде възможност последните километри в крайната цел на пътуването в градска среда да бъдат изминати с нулеви локални емисии. Достатъчно е в началото на пътуването водачът просто да въведе в инфотейнмънт системата процента от капацитета на батерията, който следва да бъде съхранен. Не се налага и пълно зареждане на акумулаторната батерия за тази цел, тъй като това може да се осъществи и по време на път от TSI двигателя и системата за рекуперация на излишната енергия при намаляване на скоростта и спиране. За да зареди батерията на Arteon eHybrid и Arteon Shooting Brake eHybrid по време на път, водачът може да отвори менюто "Drive mode", при което режимите "E-MODE" и "Hybrid" са разположени централно на най-горното ниво за избор. При избор на хибридния режим, на екрана се показва графично изображение на акумулаторна батерия, разделено на десет мащабни дяла (от 0 до 100%), показващи нагледно актуалното ниво на заряд. Водачът може да следи интуитивно и с лекота това ниво по броя на осветените в светло синьо сегменти. 

Спортен режим GTE. Режимът GTE предлага изключително високо ниво на динамика в поведението на пътя. Tози режим се активира с помощта на бутон за директен достъп, разположен вдясно от лоста на трансмисията DSG. В режим GTE, тяговият електромотор и двигателят TSI обединяват усилия, за да осигурят максималната системна мощност само с едно натискане на бутон.

Превантивна хибридна стратегия. Интелигентният софтуер и хардуер на новите eHybrid версии на Arteon допринасят за намаляване на енергопотреблението и за увеличаване на автономния пробег на електричество. Ако навигационната система е в активен режим на водене по зададен маршрут, водачът може да използва интелигентната превантивна стратегия за управление на хибридното задвижване, за да оптимизира автономния пробег. За целта в изчислението на маршрута се включват релефът, профилът и топографията на предстоящата отсечка на основата на картографски и GPS данни с цел да се намери оптимално решение по отношение на енергопотреблението при движение - например със своевременно намаляване на скоростта преди завоите и съответно използване на рекуперацията за максимална икономия на енергия. Ако адаптивният темпомат ACC (Adaptive Cruise Control) или асистиращата система Travel Assist (асистирано управление на дистанцията и поддържане на лентата на движение до скорост от 210 км/ч) са в активен режим на работа, версиите eHybrid на Arteon извършват тези действия напълно автоматично. Независимо дали автомобилът се движи на изцяло ръчно управление или с активен ACC, превантивната хибридна стратегия позволява на plug-in хибридните версии да разпознават и границите на градските зони и съответно да адаптират автоматично работата на хибридното задвижване превантивно и максимално ефективно от гледна точка на енергопотреблението.

Plug-in зареждане. Акумулаторната батерия на Arteon eHybrid и Arteon Shooting Brake eHybrid обикновено се зарежда изцяло от външен енергоизточник/зарядна станция. За тази цел се използва куплунгът за зареждане с капак, разположен в предния калник от страната на водача. В зависимост от източника на захранване, зареждането на акумулаторната батерия може да се осъществи с променлив ток (AC) и мощност 2,3 или 3,6 кВт. Вграденото зарядно устройство управлява зарядния процес напълно автоматично - всичко, което водачът трябва да направи, е да свърже зарядния кабел към автомобила. Както вече споменахме, водачът може да програмира и контролира времето и периодите за зареждане чрез инфотейнмънт системата (посредством т.нар. "e-manager") или чрез смартфон приложението We Connect, за да се възползва от по-изгодната като цена електрическа енергия извън пиковите часове например. Допълнително удобство е възможността за предварително охлаждане или затопляне на вътрешното пространство до желаната температура преди началото на пътуването както в режим на зареждане със свързан кабел, така и просто в случаите, когато автомобилът е паркиран.

TSI – високотехнологични бензинови двигатели

2.0 TSI със 140 кВт (190 к.с.). Бензиновият двигател със система за принудително пълнене с турбокомпресор и работен обем 1 984 куб. см и развива максимална мощност 140 кВт (190 к.с.) и използва така наречения горивен процес с В-цикъл, който е в състояние да повиши ефективността с до 10%. Резултатите са забележими - по-нисък разход на гориво и по-ниски нива на емисиите, както и високи стойности на въртящия момент в по-ниските оборотни режими (320 Нм между 1500 и 4180 об/мин). Ето как протича горивният процес при В-цикъла - всмукателните клапани на 2.0 TSI остават отворени за по-кратък период от време в сравнение с останалите бензинови двигатели, тъй като се затварят още по време на такт пълнене в момент, в който буталото все още се движи и има да измине определено разстояние до долна мъртва точка. Вследствие на това свежата горивна смес получава възможност да се разшири в по-голям обем от цилиндъра, а това на свой ред води до намаляване на налягането и температурата в сместа. На тази основа се постигат редица положителни ефекти, включително увеличаване на степента на на сгъстяване до 12,2:1 и директно следващото от нея значително повишаване на ефективността на двигателя, което води след себе си снижаване както на консумацията на гориво, така и на емисиите на въглероден двуокис. Потенциалът за реализиране на ползи по отношение на разхода на гориво е изключително висок в средния оборотен диапазон на двигателя (в режими на частично натоварване).

2.0 TSI с 206 кВт (280 к.с.). Върховият TSI двигател в гамата се предлага стандартно в съчетание със 7-степенна трансмисия DSG с два съединителя и система за двойно предаване. При работен обем от 1984 куб.см. двигателят с директно впръскване на горивото и система за принудително пълнене с турбокомпресор развива максимална мощност от 206 кВт (280 к.с.) между 5600 и 6500 об/мин и осигурява отличен комфорт и пъргавина в поведението на пътя. Впечатляващият максимален въртящ момент от 350 Нм се постига в диапазона между 1700 и 5600 об/мин.

Двигателите TDI – икономична бизнес класа

Пазарна премиера с два TDI двигателя. Четирицилиндровите TDI двигатели с максимална мощност 110 кВт (150 к.с.) и 147 кВт (200 к.с.) са изключително икономични. Комбинираният разход на гориво при Arteon 2.0 TDI със 150 к.с. например е едва 4,0 л/100 км (NEDC), а измерен според изискванията на новия цикъл WLTP комбинираният разход е 4,8 л/100 км. При този разход според WLTP теоретичният автономен пробег на модела достига 1375 км с еднократно зареждане на резервоара от 66 литра. Според изследването "Мобилност в Германия" (MiD)1, публикувано от Федералното министерство на транспорта и цифровата инфраструктура, средният годишен пробег на автомобилите в Германия, която е най-населената държава в Европа, възлиза на 14 700 километра. Средностатистически това означава, че собствениците на Arteon 2.0 TDI биха могли да посещават бензиностанция по-рядко от веднъж месечно. Ако приемем, че цената на дизеловото гориво в Германия е 1,06 евро2 на литър, този модел на Volkswagen генерира разход за гориво от едва 5,10 евро3 на 100 километра. Дори комбинираният разход на версията Arteon 2.0 TDI с максимална мощност 200 к.с. и максимална скорост до 237 км/ч е само 4.6 л/100 км (NEDC) или 5.2 л/100 км (WLTP), а автономният пробег според WLTP възлиза на 1269 километра.

Twin dosing. Благодарение на прилагането на технологията "twin dosing" (двойно впръскване) и системата за третиране на отработилите газове с два SCR (Selective Catalytic Reduction) катализатора, всеки от които с отделна система за впръскване на добавка от карбамид AdBlue, количествата на емисиите от азотен окис при версиите на Arteon с TDI двигател бележат понижение с 80%. Актуалните измервания на нивата на емисиите в реални условия на шофиране на пътя RDE (Real Driving Emissions), проведени от независимата, специализирана в областта на измерванията и тестовете британска компания Emissions Analytics показват, че Arteon Shooting Brake 2.0 TDI с мощност 200 к.с. отделя четири пъти по-ниски емисии на азотен окис от граничната стойност 80 мг/км NOx, заложена в нормите на Европейския съюз. Ето как работи технологията twin dosing – добавката AdBlue се впръсква в потока на отработилите газове селективно чрез двата последователно разположени в изпускателната система SCR катализатора. Първият от двата SCR катализатора е разположен близо до двигателя, така че да достигне оптимална работна температура максимално бързо след стартиране на TDI и така да осигури възможност за изключително ефективно и своевременно  намаляване на емисиите на NOx. Неговото близко до изпускателния колектор на двигателя разположение е от полза и при движение в режим на ниско натоварване. Инженерите на Volkswagen са интегрирали втория SCR катализатор в долната част на каросерията на Arteon и тъй като при него разстоянието до двигателя е по-голямо, температурата на отработилите газове на входа му може да бъде с до 100° C по-ниска. В резултат на това, този SCR катализатор работи особено добре в режимите на високо натоварване - например при шофиране с висока скорост на магистрала или при теглене на ремарке. По този начин двойното дозиране на добавката AdBlue гарантира, че един от двата SCR катализатора на системата винаги ще работи в оптималния температурен диапазон независимо от режима на работа на двигателя и съответно че преминалите през обработка газове ще бъдат извънредно чисти независимо от работата на двигателя.

Азотните окиси (NOx) се превръщат в безвреден азот и вода. Добавката AdBlue представлява воден разтвор на синтетичен карбамид (урея), който се впръсква в потока отработили газове на входа на всеки от двата SCR катализатора, при което се образува амоняк. Вследствие на катализирания от катализаторите химичен процес на взаимодействие на амоняка със съдържащите се в газовете азотни окиси, последните се превръщат в две безвредни съставки – газ азот и водни пари. Увеличената ефективност на процеса на дозиране и впръскване е позволила разходът на добавката AdBlue да остане на досегашните равнища независимо от двукратното впръскване.

за 51%  против 49%  1340 гласували
принтирай блогове добави в любими